Thursday, June 4, 2009

Sapa kata jadi cekgu senang???

Hehehe...finally i managed to scribble down something in my blog. Dah berkurun lamaaa rasanya tk tulih blog kn...hmm sorry kepada kawan2 yang selalu baca apa yang aku blaa..bla.. kt blog nih..maklumlah sejak start praktikal idup aku menjadi amat busy...hahaha kdg2 lg busy dr p.m kita...coz aku keja from a.m to p.m....mana laa tak busy...sebab dh kena tulih byk dlm rph n reflection aku cm mls jerr nk tulih kt cnih...tp now cuti...Finally aku ada time nk tulih kat cni...
First nk kongc cita laa...sapa kata jd cikgu senang???? sapa kata????
Come and say that straight to my face...aku nk lempang sket....
Sejak start praktikal aku seyesly respect to all teachers....mmg pnat jd cekgu nih...n very challenging gk...antara duty2 cekgu adalah...
1. kenal n faham anak murid korang yg seramai 42 org stiap klas...
2. ngajar smpai dierg faham sbb tu amanah yg diberikn pada kita
3. menjerit setiap kali msk klas klau klas bsg...
4.mengugut anak murid klau dierg tk siap keje sekolah
5. tahan marah agar tak emosi sgt klau bengang gila ngan anak murid
6. kena jadi garang n at the same time baik...gila punya ssh tu kn 2 sifat kontra tp pndai2 laa
dh abih ngan ank murid...ngan cekgu2 lk
7. melayan karenah cekgu2 kt blk guru yg ska minta tlg memacam kt cikgu baru
8. kena buli ngan cikgu2 tua pasai tk kawen lg...alasan depa ada family
9. kena wat2 sweet dgn cekgu2
10. melayan kroni cekgu2
11. wat2 interested dgn gossip dierg yg tk hot mana
n 1 lg aku lupa....
obviously mark keja bdk2....n tetekan depa tk fhm sbnanya apa yg kita dh ajar...
ni smua waktu a.m (siang) time kt sekolah...klau kt rumah lk...
12. pecah kepala pk nk ajar apa esk
13.tulih rph...pk skill n objective
14. wat teaching aid cm gila klau tkde brg kena laa kuar p beli n cari brg yg diperlukan
15. p jupa abg sham ari2 utk fotostat worksheet
n pelbagai lg laaa....
so sapa kata jd cekgu senang......hmmm....
so skunk aku rasa korang faham napa aku busy...lg2 cekgu praktikal...senarai dia pjg sket...hehehe apa pn, life has to go on...tk sbr nk abihkn praktikal....
Yg second....nnt laa sbg..dh ngantuk...hehehe doakn aku berjaya bertahan hingga 10 lan 7 kay... :)

1 comment:

  1. asam garam seorang cekgu...congrats!! thats the valuable exprience for u!!

    ReplyDelete